Budowa i zastosowanie blokady rozrządu

Rozrząd to jeden z najważniejszych układów silnika. Jego zadaniem jest sterowanie dopływem powietrza do cylindrów oraz usuwanie z nich spalin. Sprawność rozrządu jest kluczowa dla właściwego działania jednostki napędowej, dlatego wymaga on regularnego serwisowania. Polega on przede wszystkim na wymianie paska lub łańcucha rozrządu. Tę czynność serwisową znacznie ułatwia blokada rozrządu. Wyjaśniamy, do czego dokładnie służy i jak jest zbudowana.
Zastosowanie blokady rozrządu
Blokada rozrządu znacznie ułatwia wykonanie różnych prac związanych z układem rozrządu. W przypadku wymiany paska lub łańcucha rozrządu zablokowanie wałka rozrządu i wału korbowego w odpowiednim położeniu eliminuje ryzyko przesunięcia się elementów wobec siebie. Pozwala to uniknąć błędów, które mogłyby skutkować niewłaściwą pracą silnika, a nawet jego zniszczeniem. Blokada rozrządu stosowana jest także przy regulacji zaworów. Ułatwia dostęp do dźwigienek zaworowych i umożliwia ich prawidłowe ustawienie.
Budowa blokady rozrządu
Budowa blokady rozrządu jest dość prosta, ale jednocześnie precyzyjna, aby umożliwić dokładne ustawienie elementów układu. Może ona przyjąć różną postać: odpowiednio wyciętych płytek z metalu, pinów czy wkręcanych śrub. Po jednej stronie ma specjalne wgłębienia lub ząbki, które służą do zablokowania wałka rozrządu i wału korbowego w odpowiedniej pozycji. Na drugim jej końcu zwykle znajduje się rękojeść, która ułatwia manewrowanie narzędziem.
Różnorodność blokad rozrządu
Ze względu na różnorodność jednostek napędowych stosowanych w samochodach nie istnieje jedna uniwersalna blokada rozrządu. Dostępne są jednak zestawy, które pozwalają na pracę z wieloma silnikami określonego producenta, na przykład Volkswagen Group czy PSA. W naszym sklepie znajdziesz szeroki wybór blokad rozrządu pasujących do różnych modeli aut. Zapoznaj się z dostępnym asortymentem i wybierz narzędzie dla siebie.
Komentarze
Bez komentarza w tej chwili!
Zostaw swój komentarz